FILM. ZRÓB TO SAM #4

PRACA NA PLANIE ZDJĘCIOWYM

Jest pomysł, scenariusz, zorganizowaliśmy całą produkcję. Nadszedł moment wejścia na plan zdjęciowy. To jest już "TEN" czas! Zawsze możesz się wycofać, pamiętaj o tym. Ja proponuję podjąć wyzwanie. Nie obiecuję, że będzie łatwo. Trzeba być uważnym, skoncentrowanym, mieć otwartą głowę - a mimo wszystko (lub przede wszystkim) posiadać w sobie olbrzymie pokłady samozaparcia oraz asertywności. Z takim zestawem na pewno będzie Ci łatwiej.

Film należy nagrać. Potrzebna jest kamera. Na szczęście niemal każdy z nas codziennie nosi taką w kieszeni, a mowa o smartfonie. Dlatego telefon jest najprostszym rozwiązaniem.

Oczywiście nie jedynym. Mnogość kamer cyfrowych i aparatów fotograficznych wyposażonych w funkcje filmowe przyprawiają o zawrót głowy. Co wybrać? Czym się kierować? Niestety, film nie jest tanim sportem. Im wyższa jakość tym wyższa cena.

Osobiście jestem zwolennikiem minimalizmu i wykorzystywaniu tego co mamy pod ręką. Lub na co nas stać. Idealnym przykładem mojej "filozofii" jest Markus Rothkranz, który na swoim kanale YouTube testuje konsumenckie kamery i przyjazne portfelom aparaty.

Film to sztuka ruchomego obrazu, jednak najważniejsza jest historia, bohaterowie, emocje. Jeżeli fabuła zaciekawi widza, to jakość odbiegająca od blockbusterów rodem z odległego Hollywood w niczym nie będzie umniejszała temu seansowi. Natomiast na nic przepiękny obraz, przystojni aktorzy, dopracowane efekty - jeśli film jest... o niczym.

Dlatego ważniejsze od pytania "czym ja mam to nakręcić", jest pytanie "po co"?

I oczywiście "co".

Jesteś już na planie, w ręku trzymasz scenariusz, aktorzy wypatrują pierwszego klapsa. Kamera oczekuje uruchomienia. Wiesz czego chcesz, teraz wystarczy po to sięgnąć. Ale jak?

Film składa się ze scen. A sceny z ujęć. Poniżej odsyłam do filmów video, czyli wyselekcjonowanego specjalnie dla Ciebie krótkiego omówienia najważniejszych zasad realizacji filmowej:

PODSTAWOWE ZASADY FILMOWANIA

EKSPOZYCJA

KADROWANIE

TRÓJPODZIAŁ KADRU

RUCH KAMERY


Bardzo ważnym aspektem, o którym zapominają aspirujący filmowcy, jest ciągłość wizualna.

CIĄGŁOŚĆ WIZUALNA

Nagrany materiał trzeba "jeszcze" zmontować. Mówi się, że film tak naprawdę powstaje dopiero na stole montażowym. To tam łączymy wszystkie elementy w całość. Wybór programu to w zasadzie sprawa drugorzędna, podyktowana w dużej mierze preferencjami osobistymi lub wymaganiami danego projektu. Pracowałem na różnych, od Vegas Pro, przez HitFilm, Adobe Premiere Pro... Aktualnie od dłuższego czasu montuję w Lightworks. Niezależnie od wybranego oprogramowania, warto poznać zasady montażu filmowego:

ZASADY MONTAŻU FILMOWEGO 



TECHNIKI MONTAŻU FILMOWEGO

To jest z mojej strony jedynie mała pigułka podstawowej wiedzy. Polecam chwytać również odpowiednie publikacje książkowe, szukać inspiracji w internecie oraz oczywiście w kinie.

A następnie kręcić, kręcić i kręcić... Bo praktyka czyni mistrza. Powodzenia!

 

W artykule wykorzystano materiały video autorstwa:
- MarkusPix
- Mikołaj Szczepka
- Bracia Kaliscy - Prosto o Filmowaniu

- inSCENEity
- Zostań Filmowcem.pl
- Na Gałęzi

- Adrian Kilar

Komentarze

POPULARNE WPISY